ילדות גיימריות, כורי זהב ואקטיביזם של גיבורי עידן המִשְׂחוּק

מחקר חדש על סיפורת נוער "החיים האמיתיים" מתכתב עם אמונות ודעות קדומות לגבי השפעת הטכנולוגיה על בני נוער ובמיוחד משחקים דיגיטליים. הדעה הקדומה והחרדה מפי השפעת משחקי המחשב על בני נוער כ"בזבוז החיים, התנתקות מהחברה ואיבוד הקשר למציאות" חוטא למציאות. למעשה משחקי תפקידים מקוונים מרובי משתתפים מעודדים את הצעירים המשתתפים בו לנקוט עמדה, לערער על תפיסות חברתיות קיימות, לצאת נגד עוולות ואי צדק חברתי ובכך למעשה תורמים לחינוכם כאזרחים אקטיביים במאה העשרים ואחת.

ד"ר מייגן מוסגרייב היא חוקרת ומרצה לשפה האנגלית בבית הספר לאומנויות של אוניברסיטת פרדו במיניאפוליס, ארצות הברית. במאמרה Gamer Girls, Gold Farmers, and Activism In Real Life שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Children's Literature in Education היא מנתחת את המשמעות ותפקידה של ספרות הנוער המתבגר באמצעות הספר "בחיים האמיתיים" (In Real Life ).

הספר מתאר את מסעה של הגיבורה אנדה בקהילת שחקני משחקי תפקידים מקוונים מרובי משתתפים – Massive Multi User Role Playing Games MMORPG שנקראת Coursegold אנחנו מצטרפים למסע של הגיבורה אנדה, נערה בגיל הטיפש-עשרה, במשחק המקוון שבו היא נהפכת למנהיגה, הורגת מפלצות ומשתמשת בגרזן כדי לפלס את דרכה. במהלך המשחק היא רוכשת חברים וירטואליים רבים מכל רחבי העולם.

כשאנדה מתיידדת עם איכר כורה זהב במשחק ונחשפת לכך שבעולם הממשי הוא ילד סיני עני, המנסה לעזור לבני משפחתו באמצעות מכירה בלתי חוקית של חפצים יקרי ערך במשחק, היא מתחילה לפקפק ולשאול שאלות לגבי המציאות והכללים שעליה לקיים.

לדעת מסגרייב, בחיבור עולם הגיימינג משחקי האונליין לאקטיביזם, הספר "בחיים האמיתיים" מציע דרך חדשה לשימוש בספרות בני נוער כדי לעורר בקרבם מעורבות אזרחית. יתרה מזאת, פעילות ה"אקטיביזם הדמיוני" שמתוארת בספר מעוצבת במטרה לגרום לאנשים צעירים להיות מחוברים (ENGANGED) כשחקנים פעילים, צרכנים וגם מעצבי הטכנולוגיה.

לדעתי, כחוקרי משחקים דיגיטליים* ספרות זו מאפשרת לנו להציץ במראה דרכה משתקפים הצדדים הטובים וגם הצדדים היותר אפלים של תעשיית המשחקים. מתרבות מעצבי משחקים גברים שמעצבים משחקים בעיקר לבני נוער גברים, עבור דרך אמונות ודעות הקדומות הרווחות בקהילות השחקנים לגבי מקום בנות ונשים גיימריות ומעצבות משחקים בסביבת המשחקים התחרותיות, ועד לניצול שחקנים צעירים ב"חוות ההזעה".

אם אנחנו רוצים להשפיע וליצור דור של אנשים סקרנים, מודעים לעצמם ולסביבתם, אנחנו צריכים לטפח אצלם את המודעות, הטלת הספק בקיים ואת היכולת לשאול שאלות קשות. ספרות מסוג זה כמו ספר "חיים אמיתיים" ומשחקים מסוג GAMES FOR CHANGE מהווים כלים חשובים לחינוך דור העתיד שלנו לאקטיביזם ואזרחות טובה יותר.

מה דעתכם? מכירים ספר דומה לזה בשפה העברית?

לינק לספר באמזון

אני מזמין אותך:

להעצים את צוות המורים שלך עם הרצאה סודות המִשְׂחוּק לשם למידה בהנאה

להצטרף למועדון קוראי הבלוג ולגלות איך ניתן לקדם למידה והוראה עם מִשְׂחוּק, מִשְׂחָקִים ועולמות וירטואליים

אודות הכותב

דר' חנן גזיתד"ר חנן גזית מייסד juloot interactive, עוזר למנהלי ארגונים וחברות, יזמים, מורים ובני נוער לשלב מִשְׂחוּק gamification וגישה משחקית Gameful Mindset לשם למידה ומיצוי הפוטנציאל האישי ולשיפור תוצאות באפליקציות ואתרים, פרסום ושיווק, מערכי מכירות והדרכה. כותב את ספרו הראשון גיבורי עידןהמִשְׂחוּק Gameful Heroes (שם זמני).

יש לך שאלות עבורי? אפשר לצייץ אותן בטוויטר ל VRider@ בצירוף התגית (האשטאג) GamefulHeroes# , להוסיף תגובה פה או בדף הפייסבוק. לחילופין אפשר לשלוח אותן אלי בדואל על ידי הקלקה על אייקון המעטפה שנמצא ^ בתפריט העליון.
*פורסם לראשונה בפייסבוק DiGRA Israel המרכז הישראלי של חוקרי משחקי המחשב

מאת: ד"ר חנן גזית

Dr. Hanan Gazit holds a Ph.D. in the Learning Sciences from Tel-Aviv University, Israel. His research interests include digital games, gamification, learning in 3D virtual reality environments and eSports. He is an Academic lecturer and mentors computer science college students on game apps development. He is the Founder of juloot interactive and former CEO of MentaverSense Ltd. which developed 3D virtual worlds for training and simulations. Dr. Gazit advises leading Fortune 500 companies on using his gameful design framework to create engaging experiences for boosting results to success. He serves as a Business Mentor for gaming startups at the Inno-Negev Technology Accelerator. Additionally, He serves on the Advisory Board for blockchain startups StormX Inc. and MaxDataIO. Hanan is a keynote speaker, a gamer and a book author entitled: The Gameful Heroes' Future (in preparation). Moreover, he serves as the Middle East Co-Chair for the immersive Learning Network (iLRN) 2018 Conference and since 2007 he heads the Israeli Chapter of the Digital Games Research Association (DiGRA).