מחקר: גיימרים רוכשים שפה שניה וכישורים חברתיים במשחקי MMORPG

בהרבה מאד בתים בארץ מתגלגל המשפט הזה בצהרים: ״נו, בוא כבר לאכול!״. הורים רבים מתוסכלים מילדיהם שאינם מגיבים גם למשפט העוקב: ״כמה פעמים אנחנו צריכים לקרא לך לבוא לשולחן? האוכל מתקרר!!״

MMO Study S Lang

אגלה לכם סוד קטן, היה לי קל יותר לכתוב את הפוסט הזה בשפה האנגלית. אני יכול לגמור לקרא ספר עב-כרס באנגלית תוך כמה שעות, למרות שאנגלית אינה שפת האם שלי. חלק מהמיומנות הזו אני יכול לזקוף לזכות המורה הנפלאה שלי לאנגלית בתיכון, שנתנה לנו את הבסיס והיסודות של השפה השניה. אבל יש עוד גורם ששותף להצלחה שלי.
כשהייתי בכיתה י׳ נסעתי לביקור משפחתי בארצות הברית. זו הייתה פעם הראשונה שהייתי צריך לדבר אנגלית ולהסתדר ״בשטח על אמת״ עם המוכרים בחנויות, עם הכרטיסן ברכבת ועם בני הנוער שפגשתי. ממרחק השנים שחלפו אני יכול רק להודות לאירגון המורים שבחר להשבית את הלימודים ובכך האריך את החופשה שלי במספר שבועות. כשחזרתי לבית הספר, זה היה כאילו ״נפל לי האסימון״ והכל פשוט זרם בשיעורי האנגלית. קלטתי מהר יותר, הבנתי ויכולתי ליישם את מה שלמדתי. דיברתי באופן שוטף יותר (יחסית לדובר עברית) ועם ביטחון גדול יותר. בסוף השנה הייתי בין התלמידים המצטיינים באנגלית בכיתה.

כשהגעתי בהמשך לאוניברסיטת הארווארד בבוסטון ועמדתי להתחיל בהרצאתי על הדוקטורט שלי בנושא מציאות מדומה ב א נ ג ל י ת בפני סגל המרצים והסטודנטים, התרגשתי ונזכרתי באהבה במורה שלי לאנגלית ובטיולי הראשון לארצות הברית.

אני בטוח שבהרבה מאד בתים בארץ מתגלגל המשפט הזה בצהרים: ״נו, בוא כבר לאכול!״. הורים רבים מתוסכלים מילדיהם שאינם מגיבים גם למשפט העוקב:

״כמה פעמים אנחנו צריכים לקרא לך לבוא לשולחן?!! האוכל מתקרר!!״

ותולים את ה״אשם״ בכל האנרגיות השליליות שרצות בבית במחשב. ליתר דיוק, במשחקים  הדיגיטליים שבהם משחקים הילדים (וגם מבוגרים במקרה של זוגות נשואים). גיבורי המישחוק.

הרבה מאד הורים לא יודעים מה הילדים שנמצאים מאחורי הדלת הסגורה בחדר, עושים במחשב. האם ידעתם שרוב המשחקים שמשחקים כיום הם מסוג משחקי רשת מרובי משתתפים? משחקים שבהם משחקים יחד באותו הזמן בכדי לנצח, כמו שבמשחק כדורסל יש חמישיית שחקנים על המגרש. בזירת המשחקים שבה משחק הילד שלכם יש עמיתים לקבוצת השחקנים שצריכים שהוא ״ימסור להם את הכדור״, יבצע פעולות מסונכרנות איתם עכשיו בכדי לעבור עוד שלב ולהתקדם במשחק עד לניצחון.

למה שהם ירצו לבוא לאכול דווקא ע כ ש י ו! בגלל שקראתם להם? ברור שלא. זה כמו שאמא של לברון ג׳יימס תקרא לו ממושבה באולם קוויקן לואנס של קליבלנד קאבלירס: ״ג׳יימס, בוא לאכול, המרק מתקרר״. ברור שהוא יעזוב הכל, בו ברגע, נכון ?-)

אני מזמין אתכם לעשות סוויטש בראש בכדי לשנות את כל האווירה וההתנהלות בבית. תבינו, הילדים שלכם נמצאים ב״שטח״, בזירת המשחקים, כמו שאני טיילתי בארצות הברית. הם  מטיילים, חוקרים, מגלים דברים חדשים ועל הדרך גם לומדים אנגלית עם עמיתיהם למשחק.

מחקר חדש על גיימרים מצא שילדים ונערים צעירים תופסים באופן חיובי את סביבות משחקי התפקידים מרובי משתתפים MMORPG שבהם הם משחקים, כתורמות ללמידת שפה שניה (אנגלית). עוד נמצא שהאינטראקציות בין השחקנים בסביבות אלה תורם ללמידה משמעותית ורכישת מיומנויות דיבור וכתיבה. למידת השפה מתבצעת באופן לא פורמלי מתוך ההנאה של השחקנים מעצם המשחק ופחות מהצורך שלהם ללמוד שפה שניה. הלמידה מתרחשת באופן ספונטני ״בשטח״ ואיננה ״נכונה״ כמו הלמידה בבית הספר. עוד נמצא כי גיימרים צעירים מפתחים גם כישורים חברתיים עם עמיתיהם מארצות שונות באמצעות אמצעי התקשורת השונים שמתאפשרות במשחק.

אותי זה לא הפתיע. ממצאים האלה מחזקים מחקרים קודמים שהראו כי בניגוד לדעה הרווחת, גיימרים אינם מנותקים ולא סובלים מבידוד חברתי. ההיפך הוא הנכון. מרבית הגיימרים הם בעלי כישורים חברתיים גבוהים. לדעתי משחקים דיגיטליים מרובי משתתפים הם מכונות חברתיות שעונים באופן אופטימלי על הצורך הפנימי שלנו בחיברות. באנגלית זה נשמע יותר טוב.

Video Games are Massive Social Engines

Hanan Gazit, PhD

 כישורי שיתוף פעולה להשגת מטרות ויעדים משותפים, הם חלק מהגישה המישחקית לחיים של גיבורי המישחוק. כדאי שתפתחו אותה להעצמתם האישית וגם תאפשרו אותה לילדכם. הנה כמה המלצות לסיום:

במקום לריב, שבו יחד עם ילדכם וסכמו עימם על לוחות זמנים שבהם הם נמצאים בזירת המשחקים. הקפידו על לוח הזמנים הזה ותגמלו את הילדים על ביצועם בפועל.

במקום ויכוחים, למדו את הילדים שלכם בנעימים על חשיבות תיכנון הזמן ומשמעותו לחיים מאושרים ומספקים.

למדו את הילדים לקחת אחריות על ניהול הזמן שלהם ולא פחות חשוב מזה, למדו וחזקו אותם שמותר להם הגיד לפעמים את המילה ״לא״ לחברים שדוחקים בהם להכנס לזירת המשחקים. למדו אותם על חשיבות האסרטיביות כשצריך ועמדו לצידם כשהם ידחו את ההזמנה לשחק ע כ ש י ו!

תראו שזה ישתלם במיוחד עם יש להם מבחן במתמטיקה מחר:)

בונוס: הידעת?

שיא גיניס למספר המשתתפים הגדול ביותר באירוע של משחק דיגיטלי אחד נשבר בחודש שעבר.
MINECON 2015 שהתקיים בלונדון משך אליו 10,000 משתתפים ושחקני מיינקראפט מכל העולם.

כתיבת פוסט זה, היא עוד משימה קטנה שהושלמה כחלק מכתיבת ספרי הראשון Gameful Heroes


 בהזדמנות זו גם קול קורא:

digra Israelסטודנטים או מרצים באקדמיה שעוסקים בחקר משחקים ו/או גיימיפיקיישן ‫#‏מישחוק‬? מוזמנים להצטרף מיזם כתב-עת אלקטרוני חדש של די.ג.ר.ה ישראל, המרכז הישראלי של האיגוד הבינלאומי של חוקרי משחקים דיגיטליים, שמיועד עבור סטודנטים. בכתב העת יפורסמו מאמרים, סקירות ספרים, שיטות וכלי מחקר מתקדמים בתחום.

יש לכם מחקר חדש שתרצו לפרסם?  קראתם ספר חדש בתחום ורוצים לפרסם ביקורת אצלנו?
צרו קשר כאן או שלחו אלי מייל עם הכותרת: DigraIL Magazine בצירוף הפרטים
דואל chapterATdigraisraelDOTcom | http://www.gamescademy.com/about


אודות הכותב
דר' חנן גזיתד"ר חנן גזית מייסד ומנכ"ל juloot interactive, עוזר לארגונים, חברות ויזמים לשלב עקרונות ומנגנוני משחקים בפרסום, שיווק, מכירות, הדרכה, למידה ואימון בכדי להעצים יכולות ולשפר תוצאות. חנן מראשוני חוקרי משחקי הוידאו בישראל, עומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרי המשחקים הדיגיטליים העולמי DiGRA. מרצה באקדמיה ומעביר סדנאות בחברות וארגונים בארץ ובעולם. כותב את ספרו הראשון Gameful Heroes.


מקורות:

Chen, D. (2015). Gamer perception of language learning and L2 interaction in MMORPGs.

Gazit, E. (2010). A window on digital games interactions in home settings. In: Ferdig, R. E (Ed.) Handbook of Research on Effective Electronic Gaming in Education, Vol 1, (pp.127-145). IGI Global Press.

Gazit, E. (2005). The gain and pain in taking the pilot seat: Learning interactions in virtual reality environments. An unpublished Dissertation for the Degree of “Doctor of Philosophy”. The School of Education, Tel-Aviv University, Israel. (Hebrew).

מאת: ד"ר חנן גזית

ד"ר חנן גזית עוזר לארגונים, חברות וסטארטאפים לשלב מִשְׂחוּק gamification וגישה מִשְׂחָקִית Gameful Mindset לשיפור תוצאות באפליקציות ואתרים, פרסום ושיווק, מערכי מכירות, למידה והדרכה. חנן מרצה באקדמיה ובחברות וארגונים על משחוק העתיד. חנן הוא גיימר, וחוקר משחקי וידאו למעלה מעשור. עומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרי המשחקים 'הדיגיטליים העולמי. כותב את ספרו 'משחוק העתיד. :: Hanan Gazit, PhD is a Gaming and Virtual Worlds Researcher, Gameful Experiences Designer, Academic lecturer and Games apps and Startups Mentor, Keynote Speaker and Book Writer 'The GamefulHeroes Future' (in preperation). Founder and CEO ✪ juloot interactive gamification. Hanan consult leading 500 fortune companies and start-ups on using Gameful design for branding, marketing, sales and training to empower abilities and boost results to success. Additionally, He serves as the Israeli Digital Games Research Association (DIGRA) Chapter.