בחן את עצמך: How Gameful Are you?

בחן את עצמך: How Gameful are you?

How Gameful Are You

How Gameful are You: איך זה קשור להעצמה ולמימוש העצמי שלך?

ממחקרים אתנוגרפיים שנערכו בעשורים האחרונים, נאסף מידע על מאפייני גיימרים בסביבות משחקים דיגיטליים* בהתייחס לאמונות, עמדות ודפוסי פעולה והתנהגות שלהם. הדבר המעניין הוא שנמצא שדפוסים אלה מאפיינים גם אנשים מצליחנים שאינם בהכרח גיימרים. נמצא שגיימרים הם:
(1) בעלי מוטיבציה גבוהה ומכווני מטרה
(2) רואים בכל דבר אתגר וכמו במשחקי וידאו מחפשים אתגרים להתמודד איתם
(3) מפגינים יצירתיות וחושבים "מחוץ לקופסה" על דרכים חדשות ואפקטיביות כדי להבין ולעשות דברים.
(4) מתמידים ולא מוותרים כשניצבים בפניהם מכשולים או קשיים
(5) אוהבים ללמוד ולרכוש מיומנויות חדשות
(6) סקרנים. אוהבים לחפש ולגלות דברים חדשים ומוכנים לקחת סיכונים בתהליך
(7) אופטימיים לגבי יכולותיהם האישיות
(8) מפגינים אמפטיה לעמיתים שלהם
(9) מפגינים כישורי מנהיגות וניהול
(10) מפגינים יכולות לעבודת צוות
(11) בעלי יכולת גבוהה ללמוד מיומנויות שיאפשרו להם לנהל ולהתמודד בהצלחה עם האתגרים (רמת מכוונות עצמית Self Regulation גבוהה)
(12) מאמינים שכקבוצה הם יוכלו לפעול יחד ולהצליח להשיג את המטרות שהציבו להם (רמת מסוגלות חברתית Social Efficacy גבוהה)
(14) מפגינים חשיבה מערכתית
(15) מפגינים התנהגות אלטרואיסטית. מוכנים להקריב את ה"חיים" והמשאבים שלהם במשחק עבור חבריהם, כדי להמשיך לשחק יחד
(16) מקבלים את השינוי כדבר הוודאי ביותר שקיים ומפגינים כישורי הסתגלות לפעול בתנאי חוסר ודאות.
(17) מסוגלים לעבד מידע חזותי ודינמי ממספר מקומות בו זמנית
(18) מאמצים את הכישלון כדרך מתהליך הלמידה לשיכלול יכולות ומיומנויות

ישנם עוד מאפייני דפוסי פעולה משחקייים ובינתיים אני מזמין אתכם לבחון באיזה מידה אתם בעלי גישה מישחקית לחיים, או  Gameful באנגלית

How Gameful Are You

המושג מִישׂחוּק או Gameful באנגלית, מיוחס בדרך כלל לדברים שאינם משחקיים בהגדרה (למשל: מוצר, שירות, אפליקציה, אתר…) שבהם משולבים מנגנוני משחקים שמניעים לפעולה בהנאה, מעודדים התמדה ושימוש חוזר (נאמנות) ושתורמים לשיפור תוצאות. לעיתים קרובות משתמשים גם במינוח "גיימיפיקציה" או Gamification לתיאור הוספת שכבה מישחקית לדבר קיים או שנמצא בפיתוח בכדי להשיג מטרות עסקיות.

ההזמנה לבחינה עצמית היא חלק מהגישה שלי שמבקשת להרחיב את המושג מִישׂחוּק גם לאנשים בעלי חשיבה, אמונות ודפוסי פעולה משחקיים. למה זה חשוב? כי נמצא שבעלי גישה זו נוטים להיות מאושרים יותר ומסופקים יותר בחיים האישיים שלהם וחווים חוויות רבות יותר של הצלחה בחיים המקצועיים שלהם מאשר אנשים שאינם פועלים בגישה זו.  הדבר נכון גם לגבי ארגונים וחברות שמאמצים את סודות המִישׂחוּק להצלחה.


אודות הכותב
דר' חנן גזיתד"ר חנן גזית מייסד ומנכ"ל juloot interactive, עוזר לארגונים, חברות ויזמים לשלב עקרונות ומנגנוני משחקים בפרסום, שיווק, מכירות, הדרכה, למידה ואימון בכדי להעצים יכולות ולשפר תוצאות. חנן מראשוני חוקרי משחקי הוידאו בישראל, עומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרי המשחקים הדיגיטליים העולמי DiGRA. מרצה באקדמיה ומעביר סדנאות בחברות וארגונים בארץ ובעולם. כותב את ספרו הראשון Gameful Heroes.


 

בונוס טריוויה: איפה מופיע המונח Gameful לראשונה?
קובית בונוס חידההמילה Gameful אינה מופיעה במילון אוקספורד נכון להיום. הגדרה של המושג "מישחקי" נוסחה לראשונה על ידי חוקרת ומעצבת המשחקים ג'יין מק'ונגניל בשנת 2009 באתר Urban dictionary. היא זו שעמדה על כך שיש הבדל בין המושג Gameful לבין  Playful. חמשת המאפיינים הראשונים של ההתנהגות ה"מישחקית" תוארו על יד ג'יין במספר מאמרים מדעיים. מאפיין הסקרנות בהקשר מישחקיות הוצע על ידי פטרסון וסיגלמן (2004). כל המאפיינים הנוספים של הגישה ה"מישחקית" נוספו על ידי בהתבסס על מחקריי בתחום משחקים דיגיטליים בקרב ילדים ובני נוער (2013,2010) וגם בקרב מבוגרים במשחקי תפקידים מקוונים מרובי משתתפים וורלד-אוף-וורקראפט שערכתי יחד עם זיו לביא שהיה החוקר הראשי (2012) ומחקרי הנוכחי במשחק הכי נפוץ כיום בעולם ליג-אוף לג'נד (League of Legend  -Lol).

מאת: ד"ר חנן גזית

Dr. Hanan Gazit holds a Ph.D. in the Learning Sciences from Tel-Aviv University, Israel. His research interests include digital games, gamification, learning in 3D virtual reality environments and eSports. He is an Academic lecturer and mentors computer science college students on game apps development. He is the Founder of juloot interactive and former CEO of MentaverSense Ltd. which developed 3D virtual worlds for training and simulations. Dr. Gazit advises leading Fortune 500 companies on using his gameful design framework to create engaging experiences for boosting results to success. He serves as a Business Mentor for gaming startups at the Inno-Negev Technology Accelerator. Additionally, He serves on the Advisory Board for blockchain startups StormX Inc. and MaxDataIO. Hanan is a keynote speaker, a gamer and a book author entitled: The Gameful Heroes' Future (in preparation). Moreover, he serves as the Middle East Co-Chair for the immersive Learning Network (iLRN) 2018 Conference and since 2007 he heads the Israeli Chapter of the Digital Games Research Association (DiGRA).