דיוויד בלאט הוא המנצח הגדול של סדרת גמר ה- NBA

למה הכישלון של דיוויד בלאט בסדרת גמר ה NBA הוא הצלחה ואיך זה קשור לסודות המִשְׂחוּק לחיים מאושרים יותר?

Embrace Failure Be Gameful Heroes

הצלחה היא למעוד בין כישלון לכישלון, מבלי לאבד את ההתלהבות. – ווינסטון צ'רציל 

למרות ההפסד הכואב נגד גולדן-סטייט בסדרת הגמר של ה- NBA, דיוויד בלאט, מאמן קליבלנד, הוא המנצח הגדול של העונה לדעתי. מודל לחיקוי, מנהיג. למה הכישלון של בלאט הוא הצלחה ומה הקשר לעידן גיבורי המִשְׂחוּק וגם אליך? 

[עדכון: בלאט פוטר מתפקידו כמאמן הראשי של קליבלנד קאבלירס למרות רצף מרשים של 11 ניצחונות מ-12 משחקים ואמר: "אני גאה במה שהשגנו". חדשות הספורט, יום שישי ה – 22 לינואר 2016].

אני רוצה שתחזרו איתי בזמן לימי התיכון, כיתה ט', מבחן ראשון באנגלית. המורה מחזירה לנו את המבחנים. אני מקבל את מחברת הבחינה ופותח אותה. ציון 20 ! בעט אדום על גבי לבן מופיע בראש הדף. איך זה יכול להיות? הרגשת כישלון מציפה אותי. עד עכשיו החזקתי מעצמי תלמיד טוב. איך נכשלתי ככה? מכירים את ההרגשה הזו? קרה לכם פעם שנכשלתם?

הרגע הזה שאתה מקבל את הבחינה

הכישלון של דייויד בלאט הוא בעיניי הסיפור של השנה ב ה' הידיעה. כפי שדיוויד סיכם במסיבת העיתונאים שנערכה עימו בסיום המשחק האחרון בסידרה:

גם אם אין אפי-אנדינג, זה לא אומר שהסיפור ככולו הוא רע.

בעונתו הראשונה כמאמן ולאחר רצף כישלונות בתחילת עונת המשחקים הסדירה הצליח בלאט להגיע למעמד סדרת הגמר. למרות כל המכשולים, הקשיים וחוסר המזל, הוא המשיך להפגין גישה משחקית Gameful בדפוסי התנהלותו ואמונותיו.

בפוסט קודם תיארתי 10 מאפיינים של הגישה המישחקית לחיים שמאפיינת גיימרים, שכל אחד יכול לפתח בכדי לחיות חיים מאושרים ומוצלחים יותר.

אימוץ הכישלון כדרך להצלחה

הוא מאפיין נוסף ומרכזי של הגישה המשחקית הוא מה שבלאט עשה השנה.
עבור גיימרים שמשחקים משחקי וידאו, התמודדות עם כישלונות זה דבר אינטגרלי בדרך לניצחון. שיטת המבחנים והציונים שנהוגה בבתי הספר, שמבוססת בעיקרה על עקרונות המהפכה התעשייתית, לא מאפשרת לבצע כמה מבחנים חוזרים שרוצים. במשחקים, חזרות על השלבים לאחר כישלון הוא חלק מסיפור הנדסת הכיף, שבה מותאמת רמת הקושי והאתגרים לרמת השחקן בזמן אמת. דבר שתורם ומדרבן את השחקנים לחזור שוב ושוב על אותו שלב במשחק עד רכישת המיומנויות שנדרשות בכדי לעבור לשלב הבא עד לניצחון. רוצה לומר, במשחקי וידאו הכישלון הוא חלק מרכזי בתהליך הלמידה שהופך אותך השחקן למקצוען, מומחה מאסטר במשחק.

בלאט הפגין את הגישה המשחקית הזו לאורך כל העונה. למרות שמרבית הפרשנים הספידו אותו בתחילת העונה לאחר סדרת הפסדים רצופה, הוא הפגין נחישות ואורך רוח. במקום לפחד מכישלונות, הוא הראה לכולם איך אפשר להפיק מהם את המיטב בכדי לשכלל יכולות ולשפר את הביצועים של קבצותו בדרך להצלחה כאלופת המזרח. למרות כל המכשולים. בלאט תפס ותופס הפסדים וכישלונות כהזדמנות למידה.

גם המורה הנפלאה שלי לאנגלית ראתה את תגובתי לציון הנכשל בבחינה. היא לקחה אותי הצידה והסבירה לי איפה טעיתי. המשפט הכי חשוב שאמרה לי היה:

אל דאגה, זהו מבחן ראשו של השנה. אתה רק מתחיל את התיכון. יהיו לך עוד הזדמנויות להשתפר. אם תתמיד תצליח.

הגישה האמפטית הזו, האנושית, בנוסף להיותה מורה מקצועית מאד בתחומה, הקנו לי כלים ללמידה אפקטיבית שאני משתמש בהם עד היום. כמאמרו של סת גודין, סופר, מנטור אשף פרסום ושיווק הדיגיטלי:

אם אני נכשל יותר ממך, אני מנצח… כי אני ממשיך לשחק את המשחק, לקבל יותר הזדמנויות ממך להכשל ובסופו של דבר גם להצליח.

I am Gameful מִישׂחוּק ולמה זה חשוב עבורך?

המושג מִישׂחוּק או Gameful באנגלית, מיוחס בדרך כלל לדברים. בצירוף שם התואר "מישחקי" אנחנו מתכוונים שהדברים הללו, שאינם משחקיים בהגדרתם (למשל: מוצר, שירות, אפליקציה, אתר, חפץ, עמדה, דעה) כוללים בתוכם עקרונות ומנגנוני משחקים שמניעים לפעולה בהנאה, מעודדים התמדה ושימוש חוזר בהם (נאמנות) ותורמים לשיפור תוצאות. לעיתים קרובות משתמשים גם במינוח "גיימיפיקציה" או Gamification באנגלית, לתיאור הוספת שכבה מישחקית לדבר קיים או שנמצא בפיתוח בכדי להשיג מטרות עסקיות.

אני רוצה להרחיב את המושג "מישחקי" ולשייך אותו לכל האנשים בעלי חשיבה, אמונות וגישות מישחקיות שאותם הם מוציאים לפועל הלכה למעשה כשהם מתמודדים עם קשיים ומנסים לפתור בעיות בסיטואציות שונות. אנשים בעלי גישה מישחקית לחיים, לא חייבים להיות גיימרים. ראו לדוגמה את דיוויד בלאט שיכול לשמש עבורכם מודל לחיקוי, איך כל אחד יכול לאמץ לעצמו את סודות המִישׂחוּק להצלחה ולחיים מאושרים ומספקים יותר.

לדיוויד בלאט יש תכונות וכישורים נוספים מעבר ליכולת לאמץ את הכישלון שתיארתי. הוא אותנטי, מאפשר לשחקניו לבטא את עצמם על המגרש, עם כוכב-העל של הקבוצה לברון ג'יימס בראשם, הוא השכיל לספר את הסיפור הערכי: ההקרבה למען משפחה / הבית הקבוצה, הסופר-סטאר שחוזר הביתה, הוא לא פחד להודות בטעויות שלו, לקח אחריות והתנהל באופן עקבי מול השחקנים שלו. כל התכונות והערכים שהופכות אותו למודל לחיקוי, מנהיג.

מאפייני דור המִישׂחוּק
דור המִישׂחוּק ניתן להגדרה כ "אנשים בעלי דפוסי חשיבה ופעולה מִישׂחקיים (Gameful) בחיי השיגרה וגם כשהם נדרשים להתמודד עם מצבים חדשים ולפתור בעיות מורכבות". אני רוצה להציע שם שהולם יותר את מאפייני הדור הנוכחי. עידן גיבורי המִישׂחוּק או Gameful Heroes באנגלית.

ממחקרים אתנוגרפיים לאורך השנים, נאסף מידע רב על מאפייני גיימרים בסביבות משחקים* שמצביע על כך שהם:
(1) בעלי מוטיבציה גבוהה ומכווני מטרה
(2) רואים בכל דבר אתגר, כמו במשחקי וידאו. פועלים בדפוס של חיפוש אתגרים ולהתמודד איתם
(3) מפגינים יצירתיות חושבים על דרכים חדשות ואפקטיביות כדי להבין ולעשות דברים. מפגינים חשיבה מ"חוץ לקופסה".
(4) מתמידים ולא מוותרים כשניצבים בפניהם מכשולים או קשיים
(5) בוחרים לאמץ את הכישלון כדרך מתהליך הלמידה לשיכלול יכולות ומיומנויות
(6) אוהבים ללמוד ולרכוש מיומנויות חדשות
(7) סקרנים. אוהבים לחפש ולגלות דברים חדשים, לא בהכרח רק בשביל לנצח במשחק. מוכנים לקחת סיכונים בתהליך
(8) אופטימיים לגבי יכולותיהם האישיות
(9) מפגינים אמפטיה לעמיתים שלהם
(10) מסוגלים לעבד מידע חזותי ודינמי ממספר מקומות בו זמנית ולקבל החלטות כמו טייסים או…מאמני כדורסל
Blatt on decision making

ישנם יותר מעשרה מאפיינים ואם הגעתם עד כאן, הכנתי לכם אתגר ובונוס מתנה:
אתגר 1: 

בחרו מאפיין אחד מהרשימה של הגישה המישחקית לחיים וכתבו איך תוכלו ליישם אותו הלכה למעשה בשבוע הקרוב. הוסיפו איך תעריכו את ההצלחה.

 

כל אחד יכול להתפתח ולהעצים את עצמו עם הגישה המישחקית לחיים מאושרים יותר ולהצלחה. ראו מידע נוסף על הרצאה וסדנה שאני מעביר סודות המִישׂחוּק להצלחה – מניעים לפעולה בהנאה©

בונוס:
הסופר סת גודין (Seth Godin) מדבר על כישלון והצלחה בעסקים


אודות הכותב
דר' חנן גזיתד"ר חנן גזית מייסד ומנכ"ל juloot interactive, עוזר לארגונים, חברות ויזמים לשלב עקרונות ומנגנוני משחקים בפרסום, שיווק, מכירות, הדרכה, למידה ואימון בכדי להעצים יכולות ולשפר תוצאות. חנן מראשוני חוקרי משחקי הוידאו בישראל, עומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרי המשחקים הדיגיטליים העולמי DiGRA. מרצה באקדמיה ובחברות וארגונים בארץ ובעולם. בימים אלה כותב את ספרו הראשון Gameful Heroes.

יש לך שאלות עבורי? אפשר לצייץ אותן בטוויטר ל VRider@ בצירוף התגית (האשטאג) GamefulHeroes# , להוסיף תגובה פה או בדף הפייסבוק. לחילופין אפשר לשלוח אותן אלי בדואל.


בונוס:
Seth Godin על כישלון והצלחה בעסקים

gameplayLudography: רשימת המשחקים שנכללו במחקרים שערכתי המהווים את הבסיס לפיתוח קונספט ההגישה המשחקית [חלקית ובסדר אקראי]:

World of Warcraft
League of Legends
RuneScape
MineCraft
Team Fortress 2
Portal
Portal2
Call of Duty
Monument Valley
EA Sport – NBA
EA Sport – FIFA
FarCry
Habbo Hotel
Assassin's Creed
Halo (series)
Half-Life 2
ROME
SimCity
Zoo Tycoon
Lego Racing
Need for Speed 2
Wacky races
Spiderman 3

מאת: ד"ר חנן גזית

ד"ר חנן גזית עוזר לארגונים, חברות וסטארטאפים לשלב מִשְׂחוּק gamification וגישה מִשְׂחָקִית Gameful Mindset לשיפור תוצאות באפליקציות ואתרים, פרסום ושיווק, מערכי מכירות, למידה והדרכה. חנן מרצה באקדמיה ובחברות וארגונים על משחוק העתיד. חנן הוא גיימר, וחוקר משחקי וידאו למעלה מעשור. עומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרי המשחקים 'הדיגיטליים העולמי. כותב את ספרו 'משחוק העתיד. :: Hanan Gazit, PhD is a Gaming and Virtual Worlds Researcher, Gameful Experiences Designer, Academic lecturer and Games apps and Startups Mentor, Keynote Speaker and Book Writer 'The GamefulHeroes Future' (in preperation). Founder and CEO ✪ juloot interactive gamification. Hanan consult leading 500 fortune companies and start-ups on using Gameful design for branding, marketing, sales and training to empower abilities and boost results to success. Additionally, He serves as the Israeli Digital Games Research Association (DIGRA) Chapter.

תגובה אחת על ״דיוויד בלאט הוא המנצח הגדול של סדרת גמר ה- NBA״

  1. חנן, פוסט נפלא, וגמעתי בשקיקה את כל ההארות שלך לגבי דיוויד בלאט.
    אהבתי את הטוויסט (מבחינתי) לגבי זה ש:
    "במשחקי וידאו הכישלון הוא חלק מרכזי בתהליך הלמידה
    שהופך אותך השחקן למקצוען, מומחה מאסטר במשחק."
    וזה שהכישלון מאפשר את "פיתוח המיומנויות שנדרשות בכדי לעבור לשלב הבא"

    כאדם ממוקד מטרה שמודד את הזמן שלו, ההזמנה שלך למישחוק בתום הפוסט,
    כבר היה קצת יותר מדי עבורי … גם עוגה – אוכלים במנות קצובות … 🙂
    אולי שווה לפתח את זה כתמה נפרדת, אולי בזריקת הקוביות הבאות,
    ואולי בהתאמה לקהלי קוראים שונים… וכמובן שזה רלוונטי גם לגבי כל הבונוסים…
    קדימה שחק אותה!

    Liked by 1 person

סגור לתגובות.