מדוע אנו חוקרים משחקים Play?

מדוע אנו חוקרים משחקים Play?

מדוע אנחנו חוקרים משחקים?

(Brian Sutton-Smith R.I.P (1924-2015 שהקדיש את כל חייו לחקר המשחק – Play נותן תשובה מעוררת השראה לשאלה זו.

מהו משחק?
למילה "משחק" בעברית קיימות שתי מילים בשפה האנגלית Game ו – Play.

למה חיות משחקות?
למה חיות משחקות?

"משחק (Game) הוא פעולה מכוונת מטרה תחרותית המתבצעת במסגרת חוקים מוסכמים". למשחק תפקיד חשוב בהתפתחות האדם והוא משחק תפקיד חשוב בממלכת החי. משחק במובן Play מתייחס לפעולה שהינה ספונטנית בעיקרה שאינה מכוונת מטרה תחרותית.

במאמרו "משחקי מלחמה וידע שיתופי" מציין פייליס (2002) שבממלכת החי משחקים הם דבר רציני. עבור החיות והפרטים הצעירים המשחק מהווה כלי ללמידת דרכי הישרדות וצייד. עבור החיות הבוגרות יש למשחק 3 תפקידים : דרך להעברת מיומנויות השרדות צייד לצעירים, דרך ללמוד על יכולות היריב ודרך לקבוע את הדומיננטיות והמיקום ההירארכי של הפרט בקבוצה. במשחק האבולוציה המנצחים זוכים להמשכיות באמצעות העברת הגנים שלהם לדורות הבאים.

מטרת הספר  GamefulHeroes משחוק של חיים (שם זמני) שאותו אני כותב בימים אלה היא להאיר ולתאר את השפעת המשחקים הדיגיטליים והמישחוק על חיינו. איך משחקי הוידאו הפכו נחלת הכלל? איך המִשׂחוּק משולב ומשפיע על הרגלינו האישיים, על האופן שבו אנו עושים עסקים, עובדים וצורכים ועל התרבות.

 

אחד מגיבורי העל של המישחוק שעל כתפיו נעמוד הוא בריאן סוטון סמית (1924-2015) שהקדיש את חייו המקצועיים לחקר המשחק PLAY. אחת מהציטוטות המפורסמות שמיוחסות לו:

ההיפך ממשחק זה לא עבודה, אלא דיכאון.

 

אני מזמין אותך להשלים את המשפט "ההפך ממשחק זה _____". בתגובה חכמה לפוסט.

 

אודות הכותב

ד"ר חנן גזית

ד"ר חנן גזית מייסד ומנכ"ל juloot interactive, עוזר לארגונים, חברות ויזמים לשלב עקרונות ומנגנוני משחקים בפרסום, שיווק, מכירות, הדרכה, למידה ואימון בכדי להעצים יכולות ולשפר תוצאות. חנן מראשוני חוקרי משחקי הוידאו בישראל, עומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרי המשחקים הדיגיטליים העולמי DiGRA. מרצה באקדמיה. בימים אלה שוקד על ספרו GamefulHeroes משחוק של חיים.

מקורות מומלצים:  

Sutton-Smith, B. (2009). The ambiguity of play. Harvard University Press.‏

Avedon, E. M., & Sutton-Smith, B. (1971). The study of games. New York et al.: Wiley.‏

Herron, R. E., & Sutton-Smith, B. (Eds.). (1971). Child's play. John Wiley & Sons.‏

Sutton-Smith, B. (1986). Toys as Culture. Gardner Press, Inc., 19 Union Square West, New York, NY 10003.‏

מאת: ד"ר חנן גזית

Dr. Hanan Gazit holds a Ph.D. in the Learning Sciences from Tel-Aviv University, Israel. His research interests include digital games, gamification, learning in 3D virtual reality environments and eSports. He is an Academic lecturer and mentors computer science college students on game apps development. He is the Founder of juloot interactive and former CEO of MentaverSense Ltd. which developed 3D virtual worlds for training and simulations. Dr. Gazit advises leading Fortune 500 companies on using his gameful design framework to create engaging experiences for boosting results to success. He serves as a Business Mentor for gaming startups at the Inno-Negev Technology Accelerator. Additionally, He serves on the Advisory Board for blockchain startups StormX Inc. and MaxDataIO. Hanan is a keynote speaker, a gamer and a book author entitled: The Gameful Heroes' Future (in preparation). Moreover, he serves as the Middle East Co-Chair for the immersive Learning Network (iLRN) 2018 Conference and since 2007 he heads the Israeli Chapter of the Digital Games Research Association (DiGRA).