בעידן המִישׂחוּק מתחפשים כל השנה

על מסכות ותחפושות בעידן המִישׂחוּק – האווטארים, שבאמצעותם אנחנו יכולים לאזור אומץ ולספר סיפור, להפתיע ולרגש לא רק בחג פורים, אלא כל השנה ודרך זה לחיות חיים טיפה יותר מאושרים.

Gameful Avatars PURIM

אווטאר הוא סוג של מסכה, תחפושת. האווטאר מאפשרים לגיימרים לבטא את העצמי הפנימי שלהם, למצוא ולהביא לידיי ביטוי את החוזקות שלהם כגיבורי על במשחק הדיגיטלי וגם בעולם האמיתי. 4 דברים על מסכות ותחפושות בעידן המִישׂחוּק – האווטארים, באמצעותם אנחנו יכולים לאזור אומץ ולספר סיפור, להפתיע, לעורר רגשות אצל הזולת, לא רק בחג פורים, אלא כל השנה:

גיימרים מבטאים את העצמי הפנימי שלהם באמצעות אווטאר 
באמצעות האווטארים (דמויות הגיימר במשחקים דיגיטליים) הגיימר יכול להביא לידי ביטוי את העצמי הפנימי שלו ואת מאוויו. הגיימר יכול לשנות את דמות וצורת האווטאר, בכדי לבטא את הרצונות הכמוסים שלו. הוא יכול להיות גיבור-על, מפקד, לוחם ללא-חת, או ייצור דמיוני אחר. הכישורים שהגיימרים מפתחים במהלך המשחק הינם שילוב של מיומנות הפעלת דמות האווטאר במשחק, הכרת תיפעול הממשק וסך כל העוצמות והכלים שאותם צובר האווטאר של הגיימר.

You are the Avatar you Play. Hanan Gazit

האווטאר מייצג את האישיות וסולם הערכים של הגיימר 

גיימרים משליכים את סולם הערכים שלהם וחלק ממאפייני האישיות שלהם על האווטארים שאותם הם יוצרים. במחקר שחקר את הקשר בין מאפייני אישיות קיימים ומצב משפחתי של גיימרים ששיחקו במשחק סים סיטי 2 נמצא קשר מובהק וחזק גם באופן שבו הגיימרים משחקים עם האווטארים שלהם GAME PLAY. כך למשל, גיימרים שהוריהם התגרשו או שהם התגרשו בעצמם נטו לגרום לאווטארים שלהם במשחק לעבור את חווית הגירושים במהלך חייהם הוירטואליים. בקליפ הזה יש התייחסות לנושא המגדר במשחק

אווטארים שוברים נורמות ומוסכמות
אווטארים במשחקים מקוונים משמשים גם כמסכות לשבירת נורמות ומחסומי מגדר ומעמדות. האנונימיות מאפשרת לגיימרים לבחור בדמות נשית או גברית על פי רצונם, ללא תלות במגדר שלהם. במחקר שבוצע במשחקים מקוונים מרובי משתתפים נמצא שכ 20% מהגיימרים ממין זכר בוחרים לשחק גם בדמות נשית [אווטאר אישה] בכדי לזכות בחפצים ומשאבים נוספים במשחק. את משאבים אלה הם משיגים באמצעות התנהגות סטריאוטיפית נשית במהלך המשחק: הפגנת חולשה כ"נערה במצוקה", מיניות "סקסיות".

במחקר שנערך בסין נמצא שגיימרים במשחקים מקוונים מרובי משתתפים מנסים לשבור את הנורמות הנוקשות של החברה המסורתית ומשלמים על כך מחיר. החברה הסינית אוסרת על קשר חד-מיני בפומבי וגם על נישואים חד מיניים. באמצעות התחפשות לדמות אווטאר נשית, גברים סיניים מחפשים אהבה, מתאהבים וגם מתחתנים בחתונה וירטואלית. הגיימרים הסינים מתייחסים לחתונות הוירטואליות כמשחק שבו הם יכולים להתפרע ולעשות כל מה שהם רוצים. למרות שהחתונות מתקיימות ומתנהלות על פי כללי המסורת הסינית הן הופכת לעיתים למרחץ דמים.
כשקרוביי המשפחה של הגיימרים בעולם האמיתי מגלים את דבר קיומה של החתונה הוירטואלית, הם מתפרצים אליה, הורסים את המקום, שודדים כסף וירטואלי והורגים את כל המשתתפים עם כלי נשק וירטואליים. התנהגות פרועה הזו היא ביטוי מובהק של שימור הסטריאוטיפים ומנהגי התרבות הסינים המסורתיים גם במרחב המשחקים הדיגיטליים. מרחץ הדמים הזה קורה כי קרובי המשפחה של הגיימרים גילו שאווטאר בדמות הכלה, הוא גבר בעולם האמיתי שבחר בדמות אווטאר נשית כדי להביע את האני הפנימי שלו. דבר זה לא מתקבל על הדעת, אפילו שמדובר על משחק מקוון שכל הדמויות בו הן בסך הכל אנימציות.

האווטאר יכול להשפיע על התנהגות הגיימר בעולם האמיתי
במחקרים נמצא שגיימרים שתופסים את נוכחות PRESENCE של האווטאר שלהם במשחק ברמה גבוהה, משנים את התנהגותם בעולם האמיתי לטובה. הם יותר מחויבים למטרות שלהם כשזה נוגע לשיפור התזונה והפעילות הגופנית שלהם. במחקר אחר נמצא שגיימרים צעירים בני שמונה יכולים לעשות את ההפרדה בין עולם המשחק הדיגיטלי GTA שבו הם יכולים לפעול עם האווטאר שלהם באופן אלים, לבין ההתנהגות המקובלת והנורמטיבית בעולם האמיתי.

אחד מהגורמים לחיים מאושרים הוא האומץ והיכולת לבטא את האני עצמי הפנימי שלנו. קחו זמן למחשבה: גיימרים משחקים עם אווטארים כל השנה, האם אתם מאפשרים לעצמכם לבטא את האני האמיתי הפנימי שלכם? אם לא, אזרו אומץ ותתחילו. עכשיו זה הזמן שלכם!

אודות הכותב

ד"ר חנן גזית

ד"ר חנן גזית מייסד ומנכ"ל juloot interactive, עוזר לארגונים, חברות ויזמים לשלב עקרונות ומנגנוני משחקים בפרסום, שיווק, מכירות, הדרכה, למידה ואימון בכדי להעצים יכולות ולשפר תוצאות. חנן מראשוני חוקרי משחקי הוידאו בישראל, עומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרי המשחקים הדיגיטליים העולמי DiGRA. מרצה באקדמיה. בימים אלה כותב את ספרו הראשון Gameful Gen עידן המִישׂחוּק.

 

מקורות- רשימת המחקרים שמוזכרים בפוסט:

DeVane, B., & Squire, K. D. (2008). The meaning of race and violence in Grand Theft Auto San Andreas. Games and Culture, 3(3-4), 264-285.

Fox, J., & Bailenson, J. N. (2009). Virtual self-modeling: The effects of vicarious reinforcement and identification on exercise behaviors. Media Psychology, 12(1), 1-25.

Fox, J., Bailenson, J., & Binney, J. (2009). Virtual experiences, physical behaviors: The effect of presence on imitation of an eating avatar. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 18(4), 294-303.

Griebel, T. (2006). Self-Portrayal in a Simulated Life: Projecting Personality and Values in The Sims 2, Games Studies, 6 (1).

Wu, W., Fore, S., Wang, X., & Ying Ho, P. (2007). Beyond Virtual Carnival and Masquerade In-Game Marriage on the Chinese Internet, Games and Culture, 2 (1), 59-89.

מאת: ד"ר חנן גזית

ד"ר חנן גזית עוזר לארגונים, חברות וסטארטאפים לשלב מִשְׂחוּק gamification וגישה מִשְׂחָקִית Gameful Mindset לשיפור תוצאות באפליקציות ואתרים, פרסום ושיווק, מערכי מכירות, למידה והדרכה. חנן מרצה באקדמיה ובחברות וארגונים על משחוק העתיד. חנן הוא גיימר, וחוקר משחקי וידאו למעלה מעשור. עומד בראש המרכז הישראלי של איגוד חוקרי המשחקים 'הדיגיטליים העולמי. כותב את ספרו 'משחוק העתיד. :: Hanan Gazit, PhD is a Gaming and Virtual Worlds Researcher, Gameful Experiences Designer, Academic lecturer and Games apps and Startups Mentor, Keynote Speaker and Book Writer 'The GamefulHeroes Future' (in preperation). Founder and CEO ✪ juloot interactive gamification. Hanan consult leading 500 fortune companies and start-ups on using Gameful design for branding, marketing, sales and training to empower abilities and boost results to success. Additionally, He serves as the Israeli Digital Games Research Association (DIGRA) Chapter.